Aart Schonk

Aart Schonk werkte in de Florentijnse traditie van Donatello en Michelangelo. Zijn marmeren beelden zijn ontstaan in de klassieke traditie: gehakt in natuursteen, de mythologie als inspiratiebron voor de uitbeelding van universele verhoudingen tussen mensen. Schonk’s interesse is uiteindelijke abstract, eerder filosofisch dan psychologisch.

Aart Schonk was 20 jaar toen hij zich aanmeldde bij de Rijksacademie van Beelden Kunsten in Amsterdam. Hij kwam uit een kunstzinnige familie. Zijn ouders waren musici, zijn grootvader was Stijl-schilder Bart van der Leck. Zijn docenten waren Willem den Ouden, Cor Hund, Paul Gregoire, Piet Esser en Theresia van der Pant. Het waren heftige tijden in die jaren op de Rijksacademie, de verhoudingen waren sterk gepolitiseerd. Vanaf 1972 was hij daar docent anatomie. Vanuit die positie zag hij de academie aan ideologische strubbelingen onder gaan. Conceptuele abstracte kunstuitingen vierden hoogtij. Hij ging een andere weg.

Hij koos voor het steenhakken, in die tijd een omstreden keuze. Schonk’s jongensdromen over de grote beeldhouwkunst waren uit boeken gekomen over Michelangelo, Rodin, Maillol en Cezanne. In zijn jonge jaren huurde hij een kamer in Carrara en werkte overdag op een werkplaats van een marmerbedrijf. Hij zou er de rest van zijn leven terugkomen en verbleef sinds lange jaren met zijn vrouw Eva Steiner gedurende de zomermaanden in Pietrasanta, waar hij een prachtig gelegen atelier had. Hij tekende zijn beelden in houtskool op het marmer en werkt dan in ‘taille directe’.

In zijn beelden lijkt Schonk iets paradoxaals te willen bereiken. Enerzijds de figuur zo sterk mogelijk driedimensionaal te laten uitkomen. Anderzijds, de uitspraak van Michelangelo indachtig, de steen zo min mogelijk aan te tasten. Het is werk van lange duur. En daarom niet verwonderlijk nam hij een beeld soms na 10 of 15 jaar weer op. De beelden lieten hem niet met rust. Hij nam de tijd om de beelden te laten groeien.

Aan zijn grote beeldengroep de Fontein heeft hij meer dan 30 jaar gewerkt. Deze beeldengroep is een aantal jaren geleden geplaatst in een prachtige tuin boven Florence. Daarvoor maakten deze beelden in 2007 deel uit van zijn tentoonstelling in museum Beelden aan Zee.

Helaas is Aart in 2015 veel te vroeg plotseling overleden. Half juni 2017 zal in Florence een tentoonstelling van zijn werk te zien zijn.

In 2007 verscheen het boek AART SCHONK, Mythen en Metamorfosen in Marmer.
Geschreven door Louk Tilanus met fotografie van Matthijs Reppel.

www.aartschonk.nl

Aart Schonk

AART SCHONK (1946-2015)